Цілющий туризм. Чим лікувати місцеву економіку від наслідків COVID-19

Історія одного кейсу. У Херсонській області скоро почнеться туристичний сезон. Сама природа тут підказує напрямок розвитку — це туристична інфраструктура і створення можливостей для малого і середнього бізнесу.

Пандемія COVID-19 загострила питання сталого існування та розвитку туристичної галузі загалом у світі. За даними Всесвітньої організації туризму, 96% туристичних напрямів у всьому світі зазнали обмежень. Водночас, згідно зі звітом аналітично-дослідницької організації Hotel & Destination Consulting, складеному за підтримки Європейського банку реконструкції та розвитку, Україна, де туризм становить близько 3−4% ВВП, перебуває у відносно кращій ситуації у порівнянні з більшістю інших країн, оскільки тут частка внутрішнього та виїзного туризму значно перевищує показники вхідного потоку. Проте через відсутність можливих заходів на підтримку галузі, становище малого та середнього бізнесу (МСБ), що працює у сфері гостинності, туризму та відпочинку, ускладнилося.

Звісно, туристичний сектор у Херсонській області, як і будь-якому іншому туристичному регіоні чи країні, також зазнав втрат. Через поширення коронавірусу та запровадження карантинних обмежень кількість туристів, які відвідують Лемурійське озеро та Іванівську косу затоки Сиваш, зменшилася на 40% у 2020 році. Утім, і туристична інфраструктура тут залишала бажати багато кращого.

Наприклад, на території Присиваської громади досі не було маркування туристичних маршрутів, що спричиняло певні труднощі для туристів. Не було й облаштованого місця для проведення фестивалів та інших культурних заходів. У цілому бракувало громадського простору для розвитку малого бізнесу та профорієнтації у туристичній галузі. Тож місцева громада шукала рішення. І пристала на пропозицію приєднатися до проєкту «Місцеве соціально-економічне відновлення», що його запровадила Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні. Цей проєкт — пілотний, його мета — надати підтримку регіональній і місцевій владі в оцінці та подоланні соціально-економічних наслідків пандемії COVID-19 та сприяти сталому розвитку регіонів і України в цілому. З особливим фокусом саме на малому і мікробізнесі.

У відповідь новим викликам

Разом із Херсонською обласною державною адміністрацією, Григорівською сільською радою Присиваської територіальної громади та громадським об’єднанням «Майбутнє Григорівки» ПРООН реалізувала спільну ініціативу для розвитку туристичної інфраструктури навколо Лемурійського озера, знаного своїм рожевим кольором.

Фото: ПРООН

Перше, що вирішили зробити, — промаркували туристичні маршрути і об’єднали їх у «Соляну дорогу», яка пролягає через вісім локацій. Зокрема, Римо-католицьку церкву Св. Григорія, Краєзнавчий музей у Григорівці, самовиливне джерело біля Нововолодимирівки, Іванівську косу тощо. За маршрутами встановили спеціальні туристичні знаки. Також придбали велосипедну стоянку з 10 велосипедами та чотири альтанки, де можна перепочити, помилуватися краєвидами. Чи, наприклад, поспостерігати за перелітними птахами на ставках біля Строганівки. Це місце — справжня знахідка для фотолюбителів.

Фото: ПРООН

Вже цього літа на Лемурійському озері можна буде покататися на катамарані. Або відвідати культурні заходи, для яких була придбана мобільна сцена. Відтепер щорічно тут проводитимуться щонайменше два великі фестивалі, які сприятимуть і популяризації громади та регіону, і розвитку малого бізнесу. Поблизу простору для проведення заходів обладнано спеціальне місце для торгівлі, де мешканці та туристи зможуть відпочити, випити кави, придбати сувеніри та іншу продукцію у місцевих підприємців. Все це — додаткові робочі місця та можливості заробітку для місцевої громади.

На які результати ми очікуємо?

За нашими прогнозами, туристичний потік щороку збільшуватиметься на 20% і до 2025 року громаду відвідають щонайменше 100 тисяч туристів. Так, збільшаться доходи місцевих жителів — підприємців та надходження до місцевого бюджету. З’являться нові туристичні пропозиції, пов’язані з «зеленим» туризмом. Навіть у невеликому населеному пункті можна створити екосадибу або продавати продукцію місцевого виробництва й успішно вести власну справу. Привабливість і попит на такі послуги стимулюватимуть інвестиції у розвиток туристичного сектору.

Інші приклади туристичної інновації

Ще в червні 2020 року Національний інститут стратегічних досліджень підготував аналітичну доповідь, дослідивши основні проблеми туристичної галузі України, що виникли внаслідок пандемії та обмежувальних заходів. Як результат, закликав усі зацікавлені сторони — і міністерства, і регіональну владу, і громади — розглядати ситуацію, що склалася, не лише як проблему, але і як можливості для виведення туристичної сфери в Україні на якісно новий рівень.

За оцінками фахівців, у нинішніх умовах споживачі туристичних послуг обиратимуть коротший за терміном відпочинок, надаватимуть перевагу індивідуальному пересуванню (автотуризм) та індивідуальному розміщенню, волітимуть оздоровчого, морського та сільського туризму. Вони приділятимуть більшу увагу не лише гігієні та здоровому способу життя, а активніше використовуватимуть безготівкові та безконтактні методи оплати тощо. Зокрема, прогнозується, що зміни у вподобаннях споживачів прискорять впровадження онлайн-технологій.

Сьогодні на практиці ми вже бачимо реалізацію інноваційних ідей. Наприклад, у межах проєкту ПРООН «Посилене партнерство для сталого розвитку», що фінансується урядом Швеції, цьогоріч буде підтримано вісім ініціатив, орієнтованих на протидію та полегшення наслідків пандемії COVID-19 на місцевому рівні. Незабаром у Дунаївцях, що в Хмельницькій області, буде створено мобільний музей-лабораторія. Інтерактивний музей стане не тільки сучасним місцем освіти, а й сприятиме туризму на місцевому рівні.

Ось так, через розвиток туризму, можна лікувати місцеву економіку. Йдеться і про відновлення після кризи, і про подальший сталий розвиток. Але тільки об’єднавши зусилля, розробивши проєкт — чи то створення туристичного продукту, соціального мікропідприємства, чи то організація дистанційної освіти у сільській місцевості, — влада, громада та бізнес у партнерстві можуть досягти більш амбітних цілей і значущих результатів.

Menu