Про концесію державної стивідорної компанії ДП «ХМТП» та етапи реалізації проекту

Уряд України оголосив про початок проведення пілотних конкурсів з концесії державних стивідорів у портах Херсон та Ольвія. Тим самим поклав початок новому формату державно-приватного партнерства у портовій галузі.

Чому це важливо і що означає незрозуміле для пересічного громадянина слово «концесія». Спробуємо розібратися.

Концесія є формою державно-приватного партнерства, за якою держава чи місцева громада надає приватному інвестору — концесіонеру за плату права на створення, будівництво та управління об’єктом концесії на певний строк. При цьому концесіонер, переважно самостійно, несе комерційний ризик за проектом. Важливо, що майно, яке тимчасово переходить в управління концесіонеру, залишається у державній власності. По закінченню строку договору воно повертається державі разом з усіма об’єктами, збудованими або модернізованими інвестором під час реалізації концесійного проекту.

Вже сьогодні, такий цікавий та новітній процес «дійшов» і до Херсону. В рамках стратегічного розвитку портової галузі, з 2015 року проходить складний шлях концесія державного підприємства «Херсонський морський торговельний порт» (ДП «ХМТП»).

Відзначимо основні етапи, що вже пройдені.

У період з жовтня 2016 року по квітень 2017 року відбувалась розробка попереднього техніко-економічного обґрунтування пілотного концесійного проекту в морському порту Херсон (далі – пре-ТЕО). Для розробки даного документу, Міністерство інфраструктури України звернулось за допомогою до Європейського банку реконструкції та розвитку (далі – ЄБРР), яким було відібрано консорціум консультантів.

На основі розробленого пре-ТЕО, Міністерством інфраструктури України підготовлено концептуальну записку, яка була проаналізована представниками Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Міністерства фінансів України. За результатами детального аналізу, було визнано доцільною підготовку техніко-економічного обґрунтування (далі – ТЕО) пілотного концесійного проекту в морському порту Херсон на підставі відповідної концептуальної записки без залучення бюджетних коштів.

З лютого 2018 року по серпень 2018 року повторно сформованим ЄБРР консорціумом кваліфікованих консультантів було розроблено та надіслано Міністерству інфраструктури України детальне ТЕО пілотного концесійного проекту в морському порту Херсон.

Надалі, з метою створення і подальшого надання у концесію, як цілісного майнового комплексу, відбувалась передача частини майнових об’єктів ДП «АМПУ» до ДП «ХМТП».

27 лютого 2019 року було створено та затверджено склад конкурсної комісії, на підставі наказу Міністерства інфраструктури України від 27.02.2019 р. №131.

14 серпня Кабінет міністрів України ухвалив рішення про оголошення тендерів.

28 серпня поточного року екс-міністр Володимир Омелян підписав накази про оголошення концесійних конкурсів в портах Ольвія та Херсон.

2 вересня 2019 року, на зустрічі з членами Кабінету міністрів, керівництвом Верховної Ради і представниками правоохоронних органів, Володимир Зеленський дав доручення міністру інфраструктури Владиславу Криклію провести до кінця поточного року конкурс щодо передачі в концесію цілісного майнового комплексу, що включає майно державного підприємства «Херсонський морський торговельний порт» і  майно державного підприємства «Адміністрація морських портів України».

За роки з початку реалізації проекту був підготовлений  новий законопроект про концесію, який Президент України визначив серед пріоритетних для голосування в новосформованому парламенті вже восени цього року, також було створено Офіс державно-приватного партнерства SPILNO.

Начальник Херсонської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України» Володимир Гаращенко, на  питання про доцільність та необхідність впровадження концесії державного стивідора, відповів наступне:

«Першими завжди бути складно, але залучення інвестицій у формі передачі державної власності у концесію, мають дуже суттєві переваги. По-перше, підписання угоди здійснить позитивний вплив на місцеві підприємства в цілому. Переваги для міста полягатимуть у вдосконаленні дорожньої інфраструктури, яка зараз перевантажена та недостатньо обслуговується і ремонтується. Це буде відбуватись за рахунок облаштування за межами міста концесіонером місця стоянки вантажного автотранспорту, що прямуватиме у порт. По-друге, збільшяться надходження до міського бюджету завдяки здійсненню концесіонером податкових платежів та пайової участі у розвитку інфраструктури міста. По-третє, концесія наддасть можливість збільшити обсяг перевалки вантажів, залучити нові вантажопотоки, розвинути та модернізувати портову інфраструктуру, отримати інвестиції для будівництва нових портових об’єктів».

Меню